PREGUNTA 1
COMUNITATS AUTÒNOMES
|
CULTIUS
|
Galícia
|
Pomes, flors, vinya y
creïlles
|
Principat d’Astúries
|
Pomes, farratges
|
Cantàbria
|
Farratges, creïlles
|
País Basc
|
Vinya, creïlles
|
La Rioja
|
creïlles, vinya
|
Navarra
|
Cereals, farratges,
hortalisses i vinya
|
Aragó
|
Préssecs, pomes, farratges,
vinya, olivers i cereals
|
Catalunya
|
Préssecs, cítrics, pomes, vinya,
oliveres, cereals, farratges i flors.
|
Castella i Lleó
|
Creïlles, vinya, cereals i farratges.
|
Extremadura
|
Cereals, hortalisses, préssecs,
vinya i oliveres
|
Comunitat de Madrid
|
Hortalisses, cereals, vinya i
oliveres
|
Castella-La Manxa
|
Cereals, farratges, hortalisses,
vinya i oliveres
|
Comunitat Valenciana
|
Vinya, cítrics, hortalisses,
oliveres i flors
|
Regió de Murcia
|
Oliveres, flors, préssecs,
cítrics, hortalisses i vinya
|
Andalusia
|
Creïlles, cereals, flors, préssecs,
hortalisses, vinya, oliveres i cítrics
|
Illes Baleares
|
Cereals i flors
|
Illes Canàries
|
Flors, hortalisses i plàtans
|
PREGUNTA 2
A) El tipus de bestiar que apareix
representat en el gràfic és:Porcí: porc
Oví: ovelles
Boví: vaca
Caprí: cabra
Equí: cavall
B) Les altres dades que apareixen
al gràfic són:
· En l’eix horitzontal: els anys, de 1970 a 2009. La seqüència éss de 5 anys.· En L’eix vertical: els caps de bestiar, de 0 a 27.500. L’interval es de 2.500 caps
C) L’evolució dels tipus de bestiar és:
· Si observem l’evolució general del bestiar oví, podem dir
que ha hagut un augment de caps de bestiar des de 1970, que estava en unes
17.500 fins unes 20.000 al 2009. Tan mateix, observem que els caps de bestiar
oví descendeix des de 1970 fins 1980. Des d’aquesta data presenten un augment
que és més fort a partir de 1985. Des d’aquesta data descendeix.
· El bestiar porcí presenta un fort ascens des de 1970 al
2009, de 7.500 caps de bestiar a unes 25.000 al 2009. Trobem un moment en el
que la evolució de la cabanya ramadera es manté: de 1980 a 1985. Sobre l’any
2007, el ramat porcí comença a ser menor.
· En el bestiar boví observem un lleuger augment des de
1970 fins al 2009 (4.500 a 6.000 caps de bestiar)
· L’evolució del ramat caprí experimenta, en línies generals,
una lleugera baixada. Experimenten dues èpoques de descens: entre 1970 a 1980 y
entre 1990 a 2000.
· En l’evolució del ramat equí s’observa un descens de la cabanya
ramadera. L’evolució és a la baixa.
D) Aquest tipus de bestiar els
trobem a:
· Ramat oví: Andalusia, Castella-La Manxa, Comunitat de
Madrid yi Castella i Lleó
· Ramat porcí: Catalunya, Aragó, Navarra, nort de la Comunitat
Valenciana, Andalusia i Extremadura· Ramat boví: Galícia, Astúries, Cantàbria, País Basc, Catalunya, Aragó, Navarra, nort de la Comunitat Valenciana, Castella i Lleó, Castella-La Manxa i Extremadura.
PREGUNTA 3
Els avantatges en el sector
agrari que suposava la incorporació d’Espanya en la UE eren:
· Modernitzar les explotacions· Augmentar la productivitat
· Millorar la qualitat dels productes
· Entrava a formar part d’un ampli mercat
· Es veia afavorida por els acords establerts por la UE amb altres estats.
· Rebia importants ajudes econòmiques a través dels fons europeus.
PREGUNTA 4
Tipus de paisatge
|
Clima
|
Agricultura
|
Ramaderia
|
Altres
|
Població
|
Continental o d’interior
|
- Continental
- Mediterrani
de interior o continentalitzat
|
- Predomina
el secà: trilogia mediterrània
- Terres
de regadiu (terres de l’Ebre): productes hortícoles.
|
-
Ovina (semi- estabulada)
-
Zones muntanyoses: boví i porcí
|
-
Població concentrada
-
Interior Andalusia: cortijos
|
|
Atlàntic
|
- Atlàntic
o oceànic
|
- Poca
extensió: dacsa, cereals, pomes i productes hortofrutícoles
|
-
Bovina (semi- extensiva)
|
- Bosc
caducifoli substituït por eucaliptus i pins (fabricació de cel·lulosa)
|
-
Població dispersa: caserius
|
Mediterrani
|
- Mediterrani
|
- Cultiu
d’hortalisses, fruites i flors
|
-
Porcina i avícola (intensiva)
|
-
Població rural dispersa
|
|
Canari
|
- Subtropical
|
- En
zones amb aigua: hortalisses, plàtan, fruites tropicals i el tabac
|
-
Població dispersa i concentrada
|
PREGUNTA 5
Les principals característiques
de les activitats agrícoles valencianes són:
- Una tercera part de les terres situades porp del litoral
són aptes per a l’agricultura.
- Destaca per la seua productivitat, la diversitat de
productes, la seua especialització i per
ser una agricultura d’exportació.
- La agricultura de regadiu és la més desenvolupada i es troba
en tota la plana costanera.
· Els principals cultius són: taronges, mandarines, llimes,
pomes, peres, préssecs, nispros, arròs, i hortalisses.
- L’agricultura de secà la trobem a les terres de
l’interior.
· Els principals cultius són: cereals, vinyes, ametllers, albercoquers,
oliveres i garroferes
PREGUNTA 6
La ramaderia de la Comunitat
Valenciana se desenvolupa en les terres muntanyoses de l’interior.
El tipus de ramat que hi trobem
és: avícola i porcí, relacionats amb la ramaderia intensiva, i ramat oví i caprí
relacionats amb la ramaderia extensiva.
PREGUNTA 7
A) Les regions pesqueres que
observe al mapa són:
· La regió Nord-oest
· La regió Cantàbrica
· La regió Sud-atlàntica
· La regió Canària
· La regió Mediterrània
B) REGIONS PESQUERES ESPANYOLES
Regió Nord-oest:
|
-
Totes les costes
gallegues
-
La més important
per volum de pesca i pel seu valor
-
Port de Vigo el
primer d’Espanya per:
·
Bona part de la
flota congeladora y bacallanera
·
Principals
drassanes de vaixells de pesca
·
Bona part de la
indústria conservera
·
Moltes indústries
pesqueres i distribuïdores.
|
|||
|
||||
Regió Cantàbrica:
|
-
Des del riu Eo al
Bidasoa
-
Segona regió per
pesca desembarcada
-
Ports: Pasaia,
Ondarroa, Bermeo, San Sebastià i Gijón
-
Els seus ports
serveixen de base a vaixells que pesquen en aigües comunitàries
|
|||
|
||||
Regió Sud-atlàntica:
|
-
D’Ayamonte a la
Línea de la Concepción.
-
Ports: Cadis,
Huelva i Algeciras
-
Espècies d’alt
valor econòmic: cigales, llagostins, gambes
-
Pesca provinent
de les costes africanes
|
|||
|
||||
Regió Canaria:
|
-
Ports: Las Palmas
i Arrecife
-
Pesca d’altura i
de gran altura a les costes africanes
|
|||
|
||||
Regió Mediterrània:
|
-
Ports pesquers
poc actius
-
Zona pobre per
aigües massa salades i calentes
-
S’importa peix
|
|||
PREGUNTA 8
Els problemes pesquers amb els
que es va trobar Espanya rere la seua incorporació a la UE són:
- L’excessiva capacitat de captures en relació amb els
recursos disponibles
- Els pescadors europeus, per l’obertura total del mercat,
han de competir amb altres països
- Les ajudes econòmiques per a renovar la flota han fet que
Espanya adopte vaixells més menuts i a perdut capacitat de càrrega
- No s’han afavorit les relacions amb tercers països per
l’esgotament dels caladors.
PREGUNTA 9
La pesca a la Comunitat
Valenciana té poca importància perquè els caladors del Mediterrani estan
exhaurits com a conseqüència de la sobreexplotació i les captures són poques,
no cobreixen el consum interior.
PREGUNTA 10
El nostre país no és ric en
recursos minerals. La nostra producció minera és reduïda i insuficient per a
cobrir les necessitats de la indústria espanyola. Tan mateix, explotem carbó,
estany, ferro, plom, zinc, mercuri, coure, wolframi, sals potàssiques i sofre.
La comunitat Valenciana compta,
també, amb pocs recursos minerals i la seua explotació és quasi nul·la.
PREGUNTA 11
Diem que Espanya és un país
deficitari en fonts d’energia perquè aquestes les hem d’importar. Importem
grans quantitats de petroli i gas natural per a satisfer les nostres
necessitats.
Pense que és necessari
estalviar energia perquè, la dependència exterior en aquest aspecte, fa que
tinguem una feblesa enorme ja que ens vegem condicionats per les situacions
geopolítiques del mercats del quals ens proveïm.
PREGUNTA 12
Diem que la construcció de
vivenda ha estat una font d’especulació perquè l’augment dels preus dels habitatges
ha fet que molta gent comprara per obtindre beneficis ràpids, no perquè els
fera falta les vivendes.
PREGUNTA 13
A) La gràfica sobre la població
activa en la construcció ens mostra en l’eix horitzontal (abscisses) els anys
des de 2005 fins 2010. L’eix vertical (ordenades) ens mostra els milers de
persones i van des de 0 a 2.800 amb un interval de 400 milers de persones. A
més, les barres de color verd ens mostren la població ocupada; la línia roja
ens mostra la població aturada.
B) Des de l’any 2005 fins l’any
2007 la població ocupada en la construcció augmenta. A partir de l’últim
trimestre de l’any 2007 comença a notar-se la baixada de població ocupada.
Respecta a la població aturada,
observem que durant 2005-2006 es manté constant (unes 200 mil persones); a
partir de 2007 la població aturada augmenta, tenint un màxim al tercer
trimestre de 2008. A partir d’aquesta data comença a baixar lentament.
Les causes d’aquest descens de
població ocupada i augment de població aturada són la crisi financera del 2007
que afectà de ple a aquest sector ja que es va tallar la concessió de crèdits
per a l’adquisició d’habitatges.
PREGUNTA 14
A) Els colors que trobem al
mapa sobre la localització de la indústria espanyola signifiquen:
-
Els colors que van
des del carabassa al salmó indiquen les àrees industrials des de les més
desenvolupades fins les menys.
-
Els quadres de
color verd indiquen els ocupats en el sector industrial a l’any 2010. Va des de
més de 50.000 persones (verd obscur i mides més grans) fins a 1.000-5.000
persones (verd claret i quadre més menut)
-
Les fletxes verdes
continues senyalen els principals eixos industrials
-
Les fletxes verdes
discontinues senyalen eixos industrials menors.
B) Les províncies que presenten
les àrees industrials més desenvolupades són: Madrid i Barcelona
Les províncies dins de les àrees d’expansió són: Múrcia,
Alacant, València, Castelló, Tarragona, Girona, Lleida, Saragossa, Navarra i La
Rioja.
Aquestes àrees industrialitzades i en expansió es troben
relacionades amb els principals eixos industrials:
-
L’eix de l’Ebre:
Catalunya, Aragó, Navarra, La Rioja, el País Basc, que enllacen amb l’eix menor
de Madrid a través de Saragossa.
-
L’eix del
Mediterrani: Murcia, Comunitat Valenciana, Catalunya, que connecta amb el eix
mediterrani europeu.
C) Les províncies amb més
població ocupada en la indústria són: Madrid, Biscaia, Alava, Barcelona i
València.
PREGUNTA 15
Les característiques de la
industria valenciana són:
-
És la segona
comunitat que obté més ingressos per explotació industrial
-
Produeix béns de
consum directe
-
Predominen les
petites i mitjanes empreses
-
Es dediquen a
l’exportació
PREGUNTA 16
A Alacant hi trobem industries
de:
-
Metal·lúrgia: Alcoi
i Alacant
-
Paper i arts
gràfiques: Alcoi
-
Tèxtil. Alcoi, Ibi,
Alacant, Crevillent i Elx
-
Alimentaria: Alcoi i
Alacant
-
Material elèctric: Ibi
-
Joguets: Ibi,
Alacant
-
Torró: Xixona
-
Gelats: Xixona
-
Cuir i calçat:
Elda, Elx, Crevillent i Alacant
-
Construcció:
Alacant
-
Fusta i mobles:
Crevillent i Alacant
-
Salines: Torrevella
PREGUNTA 17
La balança comercial espanyola
és negativa perquè les importacions que realitzem valen més que les
exportacions.
La balança de pagaments
espanyola és excedentària gràcies als ingressos del turisme, les inversions
estrangeres, els moviments de capitals, les rendes percebudes pels espanyols a
l’estranger...
PREGUNTA 18
Les importacions superen les
exportacions els anys 2005, 2006, 2007 i 2008.
Durant aquest anys, la balança
comercial seria negativa ja que les importacions superen les exportacions.
L’any 2009 la balança comercial
és positiva ja que les exportacions superen les importacions.
Els productes que exportem són:
automòbils (parts i accessoris), productes ceràmics i fruites.
Els productes que importem són:
automòbils, màquines i aparells mecànics, combustibles, ferro i acer, i olis
minerals.
PREGUNTA 19
La xàrcia de transports de la
comunitat valenciana és bona i està ben comunicada amb la resta d’Espanya i
Europa.
El transport per carretera té
8.845 km distribuïdes en autopistes de peatge, autovies i carreteres. Té una
estructura radial, és a dir, València és el centre.
El transport per ferrocarril es
caracteritza per tindre una distribució radial i s’estén per el litoral i cap a
l’interior. Els tipus de ferrocarril que trobem són: el ferrocarril de via
estreta i Metrovalencia, per a transport de rodalies, i L’Euromed, l’Alaris,
per a distàncies més llargues, així com Altaira, Alvia, Talgo i Trenhotel.
El transport mediterrani es
caracteritza per els nombrosos ports. Els de les tres capitals de província es
caracteritzen pel transport de mercaderies.
Les comunicacions aèries conten
amb dos aeroports internacionals: el de Manises i el de l’Altet, destacant els
dos en tràfic de mercaderies i passatgers. Millor no parlar de l’aeroport de
Castelló.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada